Artikel door Arne Van Vliet voor Cultuur + Ondernemen

De interesse van de Nederlandse culturele sector voor de Europese mogelijkheden groeit al behoorlijke tijd. Internationalisering is bij veel instellingen in plaats van buzzword dagelijkse praktijk geworden, marktvergroting is (bijna) geen vies woord meer en tijdens de periode van bezuinigingen was het soms pure noodzaak verder te kijken dan de nationale mogelijkheden. Wil je kennismaken met de mogelijkheden in ‘Europa’, dan is dit stuk een perfect startpunt.

Over Europees cultuurbeleid

Cultuur is al vanaf het moment dat de voorlopers van de huidige Europese Unie zijn opgericht een beladen gespreks- en beleidsonderwerp. De EU mag namelijk geen eigen cultuurbeleid maken, maar alleen maatregelen nemen die het nationale cultuurbeleid van de 28 lidstaten ondersteunen (het zogeheten subsidiariteitprincipe). Daarbij is de invulling van het cultuurbeleid vooral op economische aspecten gericht, niet op culturele.

Europese financiering: the basics

Het Europees beleid biedt zeker mogelijkheden voor culturele organisaties. Juist vanwege het spanningsveld met nationaal beleid en de economische invalshoek kan het inspirerend zijn om op een andere manier naar de culturele sector te kijken. Het kan tegelijk behoorlijk ontmoedigend zijn om het internet op te gaan op zoek naar een ‘Europees potje’ waar naar verluidt iets te halen valt. Je kunt uren ronddwalen door de vele Europese webpagina’s.

Gelukkig zit er wel degelijk een logica in de Europese financieringsmechanismen. Hieronder volgen een paar tips die helpen de bomen in het Europese financieringsbos te zien.  De logica begint bij het inzicht dat er grofweg twee categorieën Europese financieringsprogramma’s zijn: decentrale en rechtstreekse. Het is namelijk zo dat het overgrote deel van het Europese budget wordt uitgegeven door de lidstaten zelf.

Speerpunten voor cultuur

Het directe budget voor cultuur via Creative Europe is zo’n 210 miljoen euro per jaar. Binnen de andere programma’s is bij elkaar opgeteld naar schatting een vergelijkbaar bedrag beschikbaar. Meer dan de helft van het Creative Europe budget is bestemd voor de Europese filmsector (56 procent), ongeveer 30 procent gaat naar de (andere) culturele sectoren en de rest naar zogenoemde crosssectorale activiteiten. De intentie is om met dit budget zoveel mogelijk grensoverschrijdende culturele activiteiten te financieren. Daarbij houdt de EU zich verre van artistieke criteria. De focus ligt op capaciteitsopbouw, mobiliteit en publieksbereik, waarbij beoordeeld wordt op relevantie, kwaliteit van de samenwerking en de impact van een project op de Europese culturele sector en de Europese burgers.

Lees hier het hele artikel op Cultuur+ Ondernemen

Foto: De Zwolse kunstroute Portal is mede gefinancierd vanuit het EFRO programma