2223
Reageren
Zoekvraag: 
Wij zijn op zoek naar subsidiemogelijkheden om dit project toegankelijk te maken voor meer nieuwkomersscholen.
Begrijpen en begrepen worden
13 september 2017 tot 13 december 2017
Projectomschrijving: 

De afgelopen drie maanden heeft het team van nieuwkomersschool Master Amiko geleerd om gebaren te gebruiken in de communicatie met leerlingen. De gebaren zijn ontleend uit de Nederlandse Gebarentaal (NGT) en ondersteunen de gesproken taal. De toepassing van gebaren bij nieuwkomers is nieuw en wordt nog nergens in Nederland toegepast.

In plaats van de volledige gebarentaal, gebruiken wij alleen die gebaren, die de gesproken taal ondersteunen, Nederlands met Gebaren (NmG).

Op nieuwkomersschool Master Amiko zitten leerlingen met verschillende moedertalen. Om goed te kunnen communiceren is het gebruik van gebaren een handig hulpmiddel in het koppelen van de moedertaal aan het Nederlands. Dit geldt zowel voor het team als voor de leerlingen onderling.

Leerlingen die het Nederlandse woord nog niet kunnen uitspreken, kunnen zich toch uitdrukken door het maken van een gebaar. Het Nederlandse woord volgt daarna snel. Ook is het voor het team fijn om te kunnen zien wat er in een leerling omgaat, zonder dat deze dat in het Nederlands hoeft uit te drukken.

De belangrijkste redenen voor het gebruik van gebaren zijn het begrijpen en begrepen worden en het versnellen van het aanleren van de Nederlandse taal. Het gebruik van gebaren is ook voor beelddenkers ideaal, het richt de aandacht en komt anders ‘binnen’.

Onderbouwing van je project: 

Via deze link krijg je inzicht in de training en de resultaten: https://youtu.be/zlfnucyTIO8

Gebarentaal is een volwaardige taal, compleet met woordenschat en grammatica. Gebarentaal is niet internationaal, Nederland heeft haar eigen gebarentaal. De Nederlandse Gebarentaal is gevormd uit regionale varianten en is gestandaardiseerd.

In plaats van de volledige gebarentaal, gebruiken wij alleen die gebaren, die de gesproken taal ondersteunen, Nederlands met Gebaren (NmG).

Gebaren zijn meestal iconisch van aard: ze beelden het bedoelde uit. Zo helpt het gebaar uitbeelden wat de betekenis van de klank (het Nederlandse woord) is. Door het gebaar kan de nieuwe klank (woord) gemakkelijk gekoppeld worden aan de reeds bekende klank (woord) en betekenis in de moedertaal. Zo helpt het gebaar een brug te maken tussen de moedertaal en de aan te leren taal.

 

Achtergrond van de cultuurmakers: 

De initiators van dit project zijn Jildou Dooper en Belle Dijkstra, bekend van Nieuw Onderwijs Sneek en daarnaast zelfstandig ondernemers. Jildou heeft als gebarenspecialist en onderwijsprofessional het docententeam getraind in het leren gebruiken van gebaren. Belle is als projectorganisator betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van dit project.

Contactpersoon: 
Jildou Dooper
E-mailadres: 
gebaren@jinx-it.nl
Discipline: 
Educatie
Taal
Zoekvraag categorie: 
Communicatie
Educatie